کودک خلاق چه ویژه گی هایی دارد

خلاقیت تعاریف متعددی دارد، اما به عنوان ساده‌ترین تعریف می‌توان گفت هر اثر نو و ارزشمندی که از طریق اکتشاف حاصل شده باشد.
شناسایی خلاقیت در دوران کودکی به دلیل اهمیت در رشد شناختی، هیجانی و اجتماعی بچه‌ها یک چالش بزرگ است. محققان، فرضیه‌ها و نظریه‌های متعددی در مورد چگونگی تبیین خلاقیت در چارچوب علمی ایجاد کرده‌اند. با این حال، جوانب آن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست ولی تقریبا همه محققان بر روی چند ویژگی مشترک خلاقیت اتفاق نظر دارند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. والدین می‌توانند با شناسایی این ویژگی‌ها در فرزندشان به پرورش خلاقیت آن‌ها کمک کنند

از ویژگی کودک خلاق میتوان به موارد ذیل اشاره کرد

۱-بچه‌های خلاق ممکن است در مدرسه خسته شوند

۲-خلاقیت کودکان با داشتن حافظه قوی ارتباط دار

۳-کودکان خــلاق، کنــجـکاوی ســیری‌ نـاپـذیـری دارنـد

۴-علاقه به هنر،از ویژگی‌های بارز بچه‌های خلاق است

۵-اولویت‌بندی کردن از خصوصیات کودکان خلاق است

۶-علاقه به خواندن کتاب در کودکان خلاق بیــشتر اســـت

۷- تخیل قوی‌، یکی از نشانه‌های خلاقیت در کودکان است

۸-کودکان خلاق، بهتر از دیگران استدلال و حل مسئله می‌کنند

۹-کودکانی با خلاقیت بالا می‌توانند تهدید را به فرصت تبدیل کنند

خلاقیت ویژگی خارق‌العاده‌ای نیست که در بعضی کودکان وجود داشته باشد و در بعضی نه! هر کودکی که به دنیا می‌آید خلاق است و این موضوع را با علامتی خاص به اطرافیانش نشان می‌دهد.
فرزند شما نیز خلاق است؛ ولی ممکن است ویژگی‌هایی را که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم نداشته باشد. خلاقیت کودک با رفتار اطرافیان او ارتباط داشته و سرکوب و تشویق آن‌ها در رشد خلاقیت کودک نقش مهمی دارد. به‌طور مثال اگر او را مجبور به کشیدن نقاشی‌هایی از روی الگو بکنید، ممکن است خلاقیتش را از بین ببرید، اما اگر اجازه دهید تحت نظر یک استاد خبره باشد، ممکن است سبک نقاشی خود را پیدا کند.

اگر پدر و مادر هستید، طبیعی است که نگران پشتکار فرزندتان در زمینه تحصیلی باشید، اما اگر متوجه علائم یا نشانه‌هایی از خلاقیت در فرزندتان شدید، با تحت فشار قرار دادن او برای تمرکز بر درس‌هایش، این ویژگی را سرکوب نکنید. او را تشویق کنید تا در زمینه‌هایی که مورد علاقه‌اش است فعالیت کند. به او ایمان داشته باشید. باور داشته باشید که فرزندتان می‌تواند با خلاقیت در هر زمینه‌ای که به او هدیه داده شده است کارهای بزرگی انجام دهد.


خلاقیت، لنزی جادویی به کودکان می‌دهد. کودکان خلاق می‌توانند زوایای پنهان یک موضوع را ببیند و نتیجه‌ای بگیرند یا راهکاری ارائه دهند که متفاوت و بهینه‌تر است. اگر شما دارای فرزندی با سطح بالای خلاقیت  باشید احتمالا متوجه خواهید شد که به دلیل قدرت استدلال فوق‌العاده، فرزندتان قادر به حل مشکلات و یافتن راه‌حل‌های منحصربه‌فردی خواهد بود که از درک و توانایی دیگران خارج است. به طور مثال فرض کنید برای جشن تولد فرزندتان، به‌طور خانوادگی مشغول درست کردن اوریگامی‌هایی برای هدیه دادن به سایر بچه‌ها هستید. اگر یک تکه کاغذ را به این کودک خلاق بدهید احتمالا بعد از چند بار درست کردن این کاردستی‌ها، راه پرسرعت‌تری را پیدا می‌کند که آن را درست کنند و به بقیه هم این روش تازدن متفاوت را توضیح می‌دهد.

گرد آورنده : سرکار خانم مهدیزاده (مربی)

تایید کننده : سرکار خانم تیموری (مدیریت آموزشگاه)

منبع : نی نی سایت


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20