چگونه اجازه گرفتن را به کودک آموزش دهیم؟

یکی از مهارت‌های مهم استقلال برای یادگیری کودکان، توانایی بیان نیازها و خواسته‌های خود به روشنی، محترمانه و مناسب است. اگرچه آموزش اجازه گرفتن و درخواست کردن یک راه قدرتمند برای آموزش صحبت کردن به کودک است، اما اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند راهی برای ناامید کردن فرزند شما، فراتر از حد او باشد

خواسته خود را واضح بیان کند:
وقتی کودک برای خواستن چیزی ناله می‌کند، گریه می‌کند و یا فریاد می‌زند، یا به چیزی که می‌خواهد اشاره می‌کنند، به جای داد و فریاد و یا تسلیم شدن در برابر خواسته‌اش به او یادآوری کنید، که باید از کلمات محترمانه استفاده کند. به جای پاسخگویی به درخواست‌های آشفته و نامناسب او، به کودک بیاموزید چه‌طور آن‌چه را که می‌خواهد درخواست کند و تاح وقتی درخواست نکند و اجازه نگیرد به او داده نمی‌شود. آموزش دادن به کودک برای درخواست کردن و اجازه گرفتن، به رشد عمومی زبان او کمک می‌کند. کودک می‌آموزد که صحبت کردن نتایج خوبی را به دنبال دارد.
کودک را تشویق کنید:
با تشویق کودک به اجازه گرفتن و پرسیدن، کودک ارزش تعاملات اجتماعی را می‌آموزد. کودک یاد می‌گیرد “من آن‌چه را که می‌خواهم می‌گویم و یا با اجازه گرفتن آن را درخواست می‌کنم و اغلب به آن می‌رسم!” تحت هیچ شرایطی از تنبه بدنی استفاده نکنید. به او بگویید که باید برای برداشتن وسایل دیگران اول اجازه بگیرد و در صورت کسب اجازه از دیگری برای استفاده از وسیله او، برای او تشویق‌هایی در نظر بگیرید. تشویق‌های کلامی ارجعیت دارند .

آموزش مفهموم مالکیت

به کودک بیاموزید که برداشتن چیزی که متعلق به دیگری است، اشتباه است. برای مثال به کودک بگویید اگر کسی عروسک تو را ؛خواهرت بدون اجازه بردارد ناراحت نخواهی شد؟ فراموش نکنید که کودک از سن ۶ سالگی به بعد با مفهوم مالکیت آشنا می‌شود. بعد از ۶ سالگی در صورتی که کودک بدون کسب اجازه به وسایل دیگری دست زد، بهتر است والدین محدویت‌ها و تنبیه‌هایی را برای او در نظر بگیرند، مثل محرومیت از بازی با دوستش و یا اسباب بازی مورد علاقه‌اش برای روز بعد. تنبیه بدنی و پرخاش به کودک نه تنها به اصلاح رفتار کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است کودک را سرخورده و یا لجباز کند.
‌الگو باشید
یکی از راه‌های آموزش رفتارهای خوب به کودکان، رعایت و انجام این رفتار و اعمال توسط خود والدین است. بچه‌‌ها هرچیزی را که ببینند، آن را یاد گرفته و انجام می‌دهند، بنابراین والدین باید مراقب رفتار خود باشند. مثلا برای ورود به اتاق کودک و دست زدن به وسایلش از او اجازه بگیرند. به این ترتیب کودک می‌آموزد که او هم برای برداشتن وسایل سایر اعضای خانواده از آن‌ها اجازه بگیرد

‌از مشاور کمک بگیرید

گاهی عدم رعایت حقوق مالکیت توسط کودکان و نوجوانان به دلایل پیچیده‌تر مثل وجود مشکلات خانوادگی و روانشناختی است. گاهی بروز این رفتارها در نتیجه‌ی وجود مشکلات جدی و استرس‌های بیش از حد کودکان در محیط زندگی و یا عدم توجه والدین به خواسته‌ها و در خواست‌های آن‌ها است که خشم کودک و جلب توجه دیگران را با انجام رفتارهای غلط به همراه دارد. در این مواقع کمک گرفتن از یک روانشناس و مشاور کودک برای اصلاح رفتار او ضروری است
آموزش اصلاح رفتار اشتباه در صورتی که متوجه شدید کودک بدون اجازه دست به وسایل دیگری زده است، بلافاصله از او بخواهید که رفتارش را اصلاح کند و به نوعی درصدد جبران برآید. به هیچ عنوان از طرف کودک عذرخواهی نکنید، به کودک آموزش دهید تا از کسی که وسیله‌اش را برداشته عذر خواهی کند.

هدف: آموزش اجازه گرفتن به بچه‌‌ها نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با درخواست‌های مناسب برای اقلام یا فعالیت‌ها در طول زندگی، پاداش دریافت کنند. هم‌چنین نحوه پاسخگویی به درخواست‌های فرزندتان، ارتباط، احترام و سازش را به فرزند شما می‌آموزد. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

گرد آورنده : سرکار خانم علیپور (مربی)

تایید کننده : سرکار خانم تیموری (مدیریت آموزشگاه)

منبع : مقاله محمدرضا معصوم زاده ؛محبوبه دینایی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20