لکنت زبان در کودکان

دو زبانگی و لکنت – رابطه بین آنها، توصیه هایی برای والدین و درمانگران

بر طبق سرشماری اخیری که درآمریکا صورت گرفته ۳۱٫۸ میلیون آمریکایی در خانه با زبان غیر از انگلیسی صحبت می کنند.این که چه تعداد از مردمی که لکنت دارند دو زبانه هستند، نامعلوم می باشد.اما دقیقا تخمین زده شده است که حداقل نیم میلیون از مردمی که در آمریکا زندگی می کنند و دو زبانه هستند، لکنت دارند.تحقیقات اخیر نشان داده است که لکنت روی مهارتهای گفتاری از جمله روان صحبت کردن تأثیر می گذارد. بسیاری از بچه هایی که در مراحل اولیه لکنت می باشند،افزایش لکنت را در موارد زیر نشان خواهند داد:

در عبارتهای طولانی یا جدید

در گرامر پیچیده، از قبیل جملات طولانی که شامل عباراتی مثل: و، اما،  زیرا و … می باشند.

برنامه های درمانی زیادی پیشنهاد شده است برای بچه هایی که لکنت دارند ، که یکی از بهترین آنها آسان کردن زبانی است که با آن شروع به صحبت کردن کرده است.

دو زبانگی چیست؟

اگر چه تعداد زیادی تعریف پیشنهاد شده است. اما در حال حاضر یک راه بیشتر برای تعریف دو زبانگی وجود ندارد ، تعریفی که بیشترین تناسب را برای بچه های لکنتی دارد به شرح زیر است :

دو زبانه به آن دسته از بچه هایی اشاره دارد که به ۲ زبان یا بیشتر صحبت می کنند به طوری که بعد از تولد یا در دوران مدرسه یاد یاد گرفته اند.

همچنین ، تعدادی از بچه ها برای یادگیری زبان دوم فرستاده می شوند. بچه هایی که فقط یک زبان را اززمان تولد یاد گرفتند، و سپس بعد از ۳ سالگی در معرض زبان دوم قرار می گیرند ، زبان دوم را یاد می گیرند.

چگونه دو زبانگی روی روانی تاثیر می گذارد؟

در بچه هایی که دو زبان یاد می گیرند در صورتی که علائم زیر مشاهده شود نشان از ریسک ابتلا به لکنت است:

بچه ها لغات هر دو زبان را در جمله استفاده می کنند. این یک فر ایند طبیعی است که به بچه ها کمک می کند تا مهارتهای زبانی ضعیف خود را افزایش دهند. اما این راه ممکن است یک راه اندازی موقتی برای ناروانی باشد

بچه ای که در پیدا کردن واژه صحیح برای بیان عقیده اش مشکل دارد، نتیجه ی آن ناروانی طبیعی گفتار می شود.

بچه ممکن است در استفاده کردن از جملات گرامری پیچیده در یک یا هر دو زبان مشکل داشته باشد و باعث مقایسه شدن با دیگر بچه های هم سن خود گردد. همچنین ممکن است خود بچه مشکل گرامری داشته باشد. رشد مهارت گرامری در هر دو زبان ممکن است بصورت تدریجی باشد ، بنابر این امکان رشد گرامر در هر دو زبان بصورت ناصحیح وجود دارد.

اضافه شدن ۲ یا ۳ زبان در بچه بین سن های ۳ و۵ سال ممکن است لکنت شدید ایجاد کند.این حالت ممکن است ایجاد شود موقعی که:

زبان اول بچه قوی نباشد، یا بچه مشکلاتی را در زبان اولش داشته باشد.

یک زبان بیشتر از زبان دیگر استفاده شود. یا

بچه به صحبت کردن با زبان دیگر پافشاری می کند.

سفارش ها وپیشنهادها برای والدین

الف: صحبت کردن با فرزندم با دو زبان در خانه ممکن است احتمال شروع لکنتش را زیاد کند؟

هنوز مدرکی ارائه نشده که بگوید صحبت کردن با دو زبان در خانه با بچه از زمان تولد باعث لکنت می شود. در حقیقت این کار برای دوزبانه کردن ممکن است بهترین روش وبهترین زمان باشد.

ب: بچه ی من از زمان تولد تا به حال در خانه دو زبان را یاد گرفته است و شروع کرده به لکنت .چکار باید بکنم؟

اگر بچه شما دو زبانه هست و شروع کرده به لکنت، ما توصیه می کنیم این موارد را دنبال کنید تا ببینید به طور معمول کجا ها لکنتش برجسته تر می شود

به طور دقیق بر لکنتش نظارت کنید

توصیه هایی که برای جلوگیری از لکنت می باشند دنبال کنید، تا از انتشار پایه ای ان جلوگیری کنید.

اگر لکنت بیش از ۶ ماه پایداری کرد (طول کشید) ، به یک آسیب شناس مخصوص گفتار مراجعه کنید.

موقعی که با فرزندتان صحبت می کنید از ترکیب کردن جملات هر دو زبان اجتناب کنید یعنی به عبارت دیگر با فرزندتان فقط با یک زبان صحبت کنید.

به بچه اجازه بدهید تا لغات مربوط به هر ۲ زبان را ترکیب کند ، اما مدل کلمه در زبان اصلی باشد. واز بچه نخواهید مدلتان را تکرار کند.

ج: اگر فرزندم ۲ یا ۳ زبان را بین سنین ۳ و ۶ سالگی از خود نشان دهد احتمالش زیاد است تا لکنت را شروع کند؟

مدرکی وجود ندارد که یاد دادن زبان دیگر به فرزندتان ایجاد لکنت می کند.اضافه شدن زبان ها اغلب در حدود سن ۴ سالگی اتفاق میافتد، که می تواند سن خطرناکی برای یادگیری دو زبان وایجاد لکنت باشد.

اگر زبان اولیه فرزندتان رشد نامناسبی داشته باشد ، یا شما متوجه علائم شروع لکنت شده باشید ، شما ممکن است بخواهید موضوع را پیگیری وبا یک آسیب شناس گفتار مشورت کنید و یاد دادن زبان دوم را تا بعد از ۶ سالگی به تاخیر بیاندازید. یک پیشنهاد ادبی این است که یاد دادن زبان دوم بعد از ۶ سالگی می تواند نتیجه کارامدی داشته باشد.

د: فرزندم اخیرا با یک زبان دیگر آشنا شده است وشروع به لکنت کرده است. چکار باید بکنم؟

اگر بچه شما در حال یادگیری زبان دوم است و شروع به لکنت کرده است ما توصیه میکنیم که موارد زیر را دنبال کنید :

به فرزندتان کمک کنید، با دادن عبارات سخت/جدید همراه با سرعت. کلمه ای باشد که شما می دانید ان چیست. به عنوان مثال : شما می توانید گفتار فرزندتان را بوسیله ی گفتن اولین صدای آن کلمه یا دادن یک نشانه در مورد معنی آن تسهیل کنید.

وقتی با فرزندتان صحبت می کنید از ترکیب عبارات از هر دو زبان در جمله یا جملاتتان اجتناب کنید.

به فرزند تان اجازه بدهید تا از عبارات مربوط به هر دو زبان در صحبت کردن استفاده کند.

موقعی که شما متوجه می شوید که فرزندتان در استفاده کردن از لغات یا گرامر در زبان قویتر (اولش) مشکل دارد این شیوه اهمیت دارد تا شما زبان خود را ساده تر کنید.

سفارشها وپیشنهادات برای گفتار درمان

موقعی که شما کودکی را که با ۲ یا تعداد بیشتر زبان صحبت می کنددرمان می کنید  توصیه می کنیم که موارد زیر را دنبال کنید :

با دقت ناروانی طبیعی را تعیین کنید تا متوجه شوید آیا بچه لکنت دارد یا صِرفأ یک کشمکش وابسته به زبان است که در هر دو زبان رشد پیدا کرده است. یک کار مناسب این است که یک نمونه گفتار بگیریم تا تفاوت بین ناروانی طبیعی گفتار (NSD ) که ممکن است ویژگی زبان دوم یاد گرفته باشد، ولکنت مشخص شود.

مقایسه کنید به طور متناوب ناروانی گفته شده را در هر دو زبان ، تا ببینیم ایا ناروانی در هر دو زبان برجسته است. اگر درصد بالایی از (NSD) در یکی از زبان ها وجود داشته باشد ، این نتیجه را می دهد که محدودیت کارایی در آن زبان باشد که به سمت لکنت پیش می رود.

اگر شما یک درمان مستقیم برای لکنت را شروع کردید روی زبان اول (اصلی) او کار کنید وروی زبان ضعیف تر نیز نظارت داشته باشید تا ببینید (تعیین کنید) که ، ایا وقتی زبان دوم پیچیده تر می شود ، تاثیرات درمان انتقال می یابد.

موقعی که بچه در استفاده کردن از زبان دوم پافشاری می کند، سعی کنید تا دلیل آن را پیدا کنید. به این صورت که اغلب بچه درخواست می کند تا از زبان دوم استفاده کند . مانعش نشوید ، چون این کار باعث می شود فشار مضاعفی روی بچه هنگام صحبت کردن، بیاید.

در مورد اینکه چگونه دو زبانگی باعث بروز لکنت می شود یک نظریه وجود دارد به نام نظریه، نارسایی تفکر زبانی – نظری که معتقد است ، دو یا چند زبانه بودن کودک ، قبل از اینکه وی به تکامل در زبان مادری دست یابد باعث اختلالاتی در کنشهای نظم دهنده ، اجرایی و تمایلاتی زبان خواهد شد. این نظریه ابراز می دارد که در دوزبانه ها اختلافات نظامهای فکری که مربوط به الگوهای دستوری هر زبان است ، سبب آشفتگی کودک در برنامه ریزی و پردازش بیانی آنها خواهد شد.به این معنی که فرد نظام دستوری و اصطلاحات یک زبان را در زبان دیگر وارد می کند و از طرف دیگر نمی تواند به ظرافتهای خاص هر زبان بپردازد.

نکته دیگر اینکه در ذهن فرد دو زبانه عناصر حسی – عملی با عناصر زبانی بطور شایسته هماهنگی ندارند. به این معنی که تصویری که از یک شیِئی در ذهن یک فرد وجود دارد، به راحتی و بدون واسطه به قالب قراردادی آن ترجمه می شود ولیکن در افراد دو یا چند زبانه این ترجمه با استفاده از واسطه صورت می پذیرد که سبب ناروانی گفتار می شود.

گردآورنده : سرکار خانم محمدزاده ( مربی پیش2 )

تایید کننده : سرکار خانم تیموری ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : نی نی سایت

 


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20