فواید ورزش های گروهی برای کودکان

تحرک و رشد حرکتی
اگرچه بیشتر کودکان به طور طبیعی به فعالیت‌های فیزیکی تمایل دارند، اما همه آن‌ها انگیزه کافی برای تحرک و فعالیت ندارند. مشارکت در ورزش‌های سازمان‌یافته و هدفمند به فعالیت فیزیکی کودکان جهت می‌دهد. پیروی از برنامه‌های تیمی زمان و مکان مناسب برای ورزش را برای کودکان مشخص می‌کند. همچنین، به کودکان این فرصت را می‌دهد که یاد بگیرند چگونه با مشارکت در ورزش تیمی فعالیت‌های بدنی ایمنی داشته باشند.

نقش الگوها و اجتماعی شدن
شرکت در ورزش‌های گروهی و سازمان یافته فرصت تعامل اجتماعی با همسالان و دیگر کودکان را برای کودک فراهم می‌کند و در عین حال، مهارت‌های مهم اجتماعی مانند کار گروهی و منش انسانی را به او آموزش می‌دهد. شرکت در ورزش‌های تیمی کودکان خردسال را، که همچنان تفکر خودمحوری دارند، از اهمیت گروه و کار گروهی آگاه می‌کند و به آن‌ها می‌آموزد از موفقیت هم‌تیمی‌های خود خوشحال شوند.
همچنین، کودکان می‌توانند زمانی را با مربی خود بگذرانند و با بزرگسالی غیر از پدر و مادرشان رابطه مثبت برقرار کنند، به‌خصوص اگر مربی آن‌ها شخصی ماهر و راهنمایی خوب و متعهد باشد.

ورزش‌های فردی به کودکان کمک می‌کنند تا شخصیت‌شان شکل بگیرد.

ورزش‌های جمعی نیز فواید بسیاری دارند، امکان پیروزی و موفقیت در این ورزش‌ها بالاتر است. بعد از 5 – 6 سالگی این ورزش‌ها برای کودکان مناسب‌ترند، زیرا به اجتماع عادت می‌کنند و یاد می‌گیرند که به دیگران خدمت کنند و از توصیه‌های مربی برای پیشرفت استفاده کنند.

با همه این‌ها کسی که باید ورزش را انتخاب کند خود کودک است. او باید ورزشی را که انجام می‌دهد دوست داشته باشد و از آن لذت ببرد، این مهم‌ترین شرط در انتخاب ورزش است.

انتخاب ورزش مناسب برای کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است. این سوال برای آن‌ها پیش می‌اید که ورزش‌های گروهی برای آن‌ها مناسب‌تر است یا ورزش‌های فردی.

بسیاری از متخصصان کودکان معتقدند که بچه‌ها بهتر است در باشگاه‌ها ورزش کنند حتی اگر ورزش‌ آن‌ها فردی باشد (مانند تنیس)، در محیط باشگاه اجتماعی‌تر خواهند شد.

با این وجود ورزش‌های فردی فوایدی دارند. این نوع ورزش‌ها به کودک کمک می‌کنند تا بهتر در حرکات بدنش هماهنگی ایجاد کند و بهتر خود را بشناسد. این ورزش‌ها تا شش سالگی برای کودکان مناسبند. ورزش‌های فردی تنها برای کودکان خجالتی نیستند همان طور که ورزش‌های گروهی صرفا برای بچه‌های اجتماعی‌تر نیستند.

میتوان دریافت که بین فعالیت فیزیکی کودکان و تمرکز در سر کلاس یک رابطه دو طرفه وجود دارد. کودکانی که در دوران مهد کودک در فعالیت های فیزیکی بیشتری مانند ژیمناستیک و یا ورزش های تیمی شرکت میکردند در آینده در دوران مدرسه نیز تمایل بیشتری به فعالیت فیزیکی و انجام مرتب ورزش داشتند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، این مطالعه نشان می دهد کودکانی که در ورزش های گروهی شرکت می کنند، در پیروی از دستورات و قوانین و تمرکز در کلاس درس بهتر از همکلاسی هایشان هستند.

محققان براین باورند که محیط ورزش های گروهی به گونه ای است که به کودکان اهمیت احترام گذاشتن به قوانین و مقررات را آموزش می دهد و مسئولیت پذیری را در آنها پرورش می دهد.

نتایج این مطالعه حاکی از آن بود کودکانی که در دوره مهد کودک در ورزش های گروهی شرکت می کنند، موفقیت بیشتری در فعالیت های گروهی در کلاس درس دارند.

ورزش تیمی یا ورزش گروهی شامل ورزش‌ هایی است که در آن ورزشکاران برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری می‌ کنند. فوتبال،بسکتبال، والیبال، تنیس، هندبال از ورزش‌های تیمی هستند.

گرد آورنده : سرکار خانم مومن (مربی ورزش)

تایید کننده : سرکار خانم تیموری (مدیریت آموزشگاه)

منبع : مجله تربیت کودک و فرزندپروری «کودکت»


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20