فلسفه برای کودکان

فلسفه برای کودکان پیش دبستانی کمک به انان است تا بتوانند فلسفه ورزی را آغاز کنند پرداختن به تربیت کودک در سال های اولیه زندگی موقعیت بسیار مناسبی برای جلوگیری و یا کاستن از اشکالات یادگیری است ومنافع ماندگاری برای خانواده و اجتماع دارد از جمله تقویت ارزشهای اخلاقی، اجتماعی شدن،بسیج اجتماعی و….فلسفه برای کودکان تلاشی است برای توسعه فلسفه با این هدف که استدلال و داوری منطقی در قالب فلسفه به این کودکان آموخته شود وقدرت استدلال، داوری وتمییز، ازاهمیت انکار ناپذیری در زندگی فردی و حیات جمعی برخوردار است. کاوشگری فلسفی در کلاس درس یا در محیط مهد های کودک به آنان امکان می دهد بادنیای خویش آشنا شوند و نیز کشف کنند که چه چیزی در این دنیا ارزشمند و قابل ستایش است. کار مربی آماده کردن کودکان برای پرورش و یادگیری است.مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که دوران دانشگاهبرای آموزش مهارت های ذهنی و استدلالی افراد بسیار دیر است و باید این کار را از دوره های پیش دبستانی و حتی کمتر آن شروع شود؛ بدین ترتیب برنامه جدیدی با عنوان فلسفه برای کودکان طراحی شد و از آن طریق فلسفه وارد دبستانها و مدارس گردید. فلسفه برای کودکان با وجود این که به شیوه ای تخصصی در میان بزرگان علمو ادب ایرانی پیگیری می شود، متاسفانه درسطح آموزش های مدرسه ای نمود چندانی با آن چه به عنوان فلسفه برای کودک نامیده می شود، ندارد. فلسفه برای کودکان با ارائه تعداد زیادی از تمرینها افق دید آنها را وسیع تر می سازد.این برنامه که به زبانی ساده پراز تجربه ها و تمرین هاست که با کودکان در طی 32 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش مقطع ابتدایی بدست آورده ام به آنها یاد می دهد که چگونه باید فکر کنند. با استفاده از این برنامه، معلمان آموزش دیده، کودکان را به تفکر عمیق تر درباره ایده هایی که پس کار مدرسه ای آنها قرار دارد، تشویق می کنند

اهداف فلسفه برای کودکان پیش دبستانی

ساختن سنگ بنای اولیه فکر کردن از طریق:

1) پرورش و رشد توانایی پرسشگری در کودکان

2) پرورش مهارت های کاوشگری جمعی

3) پرورش توانایی گفتگوی دستجمعی

4) تقویت مهارت های خوب گوش دادن, خوب صحبت کردن و دلیل آوردن

5) رشد توانایی قصه گویی و داستان سازی

6) آماده سازی کودکان برای درک بهتر دروس دوران مدرسه

7) آماده سازی کودکان برای خواندن ,نوشتن و حساب کردن

شیوه های پرداختن به فلسفه برای کودکان پیش دبستانی

از طریق قصه خوانی

این همان شیوه است که در دوران مدرسه نیز از آن استفاده می شود.با این تفاوت که در اینجا کودکان خواندن و نوشتن را هنوز نیاموخته اند . ازین رو باید قصه بر ای آنها خوانده شود و فعالیت های نوشتاری نیز توسط معلم انجام گیرد. برای این کار لازم است گام های زیر برداشته شود:

– انتخاب قصه مناسب در حد فهم و درک کودکان. قصه در عین جذاب بودن باید سوال برانگیز باشد

– اختصاص ساعتی در برنامه هفتگی به این برنامه. هر بار نباید بیشتر از 15 دقیقه به طول بینجامد

– خواندن قصه برای کودکان

– در خواست از کودکان برای بیان یک سوال یا نکته جالب در مورد قصه

– نوشتن سوال یا نکته جالب روی تخته به اسم کودکان

– انتخاب یک سوال برای بحث

– بیان نظرات کودکان در باره سوال انتخابی

– درخواست دلیل برای بیان نظرات

از طریق فرصت های مناسبی که پیش می آید

فلسفه برای کودکان پیش دبستانی است

گرچه محتوا نقش اساسی در این برنامه ندارد بلکه تنها نقش اغاز گری یا تحریک کنندگی دارد, اما همیشه یکی از دغدغه های مربیان است است که این برنامه را با چه محتوایی آغاز کنند؟ هر چیزی که حالت داستانی داشته باشد و برای کودکان قابل درک باشد مناسب است. بعلاوه باید این نکته را نیز مد نظر داشت که در دوره یا جلسه قرار است چه بخش ها یا مفاهیمی یا مهارت هایی در زمینه فلسفه برای کودکان کار شود.

محتوای انتخابی باید بتواند در خدمت آن مفهوم , بخش یا مهارت قرار گیرد. برای این منظور داستان های کوتا ه برای کودکان پیش دبستانی مناسب ترین است. اما مجموعه عکس که چیزی را روایت کند, فیلمی کوتاه و یا کارتن ها نیز می توانند مفید باشندو مثلا یکی از سوالات کارتن های موش و گربه می تواند این باشد که چرا در اغلب موارد موش زرنگتر جلوه داده می شود؟ در انجام فعالیت هایی که از کودکان خواسته می شود نقاشی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

گرد آورنده:خانم خواجه انوری (مربی پیش 2)

تایید کننده:خانم تیموری (مدیر آموزشگاه)

منبع :  گارگاه آموزشی مدیران و مربیان مراکز پیش دبستانی و مهد های کودک برگرفته از سایت Iranp4c.com


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20