تاثیر بازی در فصاهای باز و سرپوشیده بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی

تماشای بازی کودکتان در بیرون از خانه در حالیکه در روشنی روز لبخندی بر لب دارید، رویاییست که به واقعیت تبدیل شده است. با این وجود، داستان برای والدین پرمشغله متفاوت است. یافتن زمانی برای گذراندن با فرزندتان می تواند دشوار باشد. درحالیکه شما همه چیز را از امور خانه تا وظایف شغلی با مهارت انجام می دهید، والدین شاغل تنها می توانند فرزندان خود را به مرکز خریدی ببرند که همه چیز در آن یافت می شود از غذا و خواربار تا فعالیت های مربوط به تفریح و سرگرمی براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا، کودکان باید روزانه دستکم ۶۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند. مشغله والدین نباید بهانه ای برای رها کردن کودک باشد زیرا برای این کار چاره ای وجود دارد. یک زمین بازی سرپوشیده جایی است که می توانید فرزندتان را به آنجا ببرید. زمین های بازی سرپوشیده کودکان تنها برای تفریح ساخته نشده اند. این زمین های بازی همچنین برای کمک به رشد چشمگیر کودکتان در جنبه های مختلف رفاه و آسایش کلی موثر هستند.

شکی نیست که فرزند شما هر زمان که در خانه باشد، خسته می شود. این موضوع را انکار نکنید که فرزندتان باید تغییر چشم انداز از زمانی به زمان دیگر را تجربه کند. از آنجا که زمین های بازی سرپوشیده کودکان در فضاهای بسته ساخته شده اند، می توان در هر ساعت روز و در هر شرایط آب و هوایی(البته به استثنای توفان) بدون نگرانی درباره گرمای سوزان یا باران شدید از آنها استفاده کرد. با وجود این شرایط، یک کودک نباید هیچ بهانه ای برای یک ساعت فعالیت فیزیکی داشته باشد. زمین های بازی سرپوشیده کودکان این تضمین را به والدین می دهند که فرزندانشان در محیط ایمن هستند و در عین حال سرگرم شده اند.

براساس نتایج تحقیقات پژوهشگران بنیاد قلب بریتانیا از دانشگاه آکسفورد و دانشگاه لوگبروگ، ورزش و دیگر فعالیت های فیزیکی، تاثیر مثبتی بر مهارت های اجتماعی، خودبینی، اعتماد به نفس، پذیرش شریک زندگی و بخت برقراری رابطهدوستانه با دیگر کودکان دارد.

چاقی همچنین مشکلی است که زمین های بازی سرپوشیده کودکان می توانند آن را حل کنند. زمین های بازی سرپوشیده می توانند به کودکان چاق کمک کنند تا به وزن طبیعی خود بازگردند و در عین حال می توانند به کودکان امکان دهند با اعضای خانواده خود بازی کرده یا دوستان جدید پیدا کنند.

کودکان در سالهای ابتدایی زندگی خود به انجام فعالیت های خاصی برای رشد جنبه های مختلف خود نیاز دارند. این یک سن بسیار مهم است که در آن، این رشد مستلزم توجه و تلاش است تا کودکان در حال بزرگ شدن، دوران سختی را نداشته باشند. زمین های بازی سرپوشیده کودکان پاسخگوی این مشکل هستند. والدین آن چنان پرمشغله هستند که نمی توانند فرزندان خود را به پارک ببرند و به همین دلیل زمین های بازی سرپوشیده اغلب در مراکز خرید ساخته شده اند.

با این وجود، مراکزی که مایل به ایجاد زمین های بازی سرپوشیده هستند، باید یک تولید کننده انحصاری زمین های بازی سرپوشیده کودکان پیدا کنند که بتواند زمین بازی آنها را همزمان به صورت ایمن و سرگرم کننده ارتقا داده و باعث شادی و خوشحالی کودکان شده و به والدین در مراقبت از فرزندانشان کمک کنند.

فواید بازی کودکان در فضای باز به اهمیت کلی بازی برای کودکان و به تعادل رسیدن رشد کلی کودک مربوط می شود. بررسی ها نشان می دهد که ترکیب بازی در محیط داخلی و فعالیت بدنی در فضای باز برای سالم ماندن رشد کودک بسیار مهم است.

یکی از فواید بازی کودکان در فضای باز،این است که کودکان خردسال را ترغیب می کند بدن و ذهن خود را پرورش دهند. بازی در فضای باز تمام حواس کودکان را درگیر می کند و از این لحاظ کودک شما هم از نظر جسمی و هم روانی، سالم تر می ماند. برخی از فواید بازی کودکان در فضای باز، عبارتند از:

روحیه آنها را تقویت می کند.

عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.

اکتشاف و خلاقیت را تشویق می کند.

به رشد مهارت های حرکتی کمک می کند.

آنها را قادر به انجام تمرینات با شدت متوسط می کند.

کم تحرکی و بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط با آن را کاهش می دهد.

در نهایت، فعالیت های فضای باز به کودکان کم سن و سال در رشد، سالم تر و مقاوم تر کمک خواهد کرد.

برخی از مزایای بالقوه بازی در فضای باز برای کودکان ، عبارتند از:

بازی در فضای باز می تواند یک روش برای افزایش توانایی یادگیری کودکان خردسال باشد. یک فضای بیرونی، فضای یادگیری را فراهم می کند که در آن کودکان بتوانند چیزهای جدیدی را یاد بگیرند. بازی گروهی با سایر دوستان و هم سن و سالان می تواند به کودکان کمک کند تا دروس و مهارت های اساسی را یاد بگیرند که تنها با یادگیری در کلاس یا کتاب به آنها آموزش داده نمی شود.

بازی در فضای باز همچنین به کودکان خردسال کمک می کند تا یادبگیرند که یادگیری یک فرآیند مداوم است که حتما نیاز به کلاس درس ندارد.

بازی در فضای باز و بهبود سلامت کودکان

رشد جسمی به اندازه رشد ذهنی، مهم و ضروری است. بازی در فضای باز، یک شکل عالی برای بهبود سلامت جسم و روان کودکان است. وقتی کودکان خردسال به بازی های خارج از خانه بپردازند، فعالیت بدنی آنها افزایش می یابد . حتی انرژی و استقامت آنها در طول روز تقویت می شود. بازی در فضای باز نه تنها باعث بهبود خلق و خوی آنها خواهد شد. بلکه باعث افزایش سطح آمادگی جسمانی و توانایی سیستم ایمنی بدن آنها نیز خواهد بود . بازی در فضای باز به افزایش انعطاف پذیری، تقویت عضلات و مفاصل و بهبود چابکی کمک می کند.

گرد آورنده : سرکار خانم ابراهیم زاده (مربی)

تایید کننده : سرکار خانم تیموری (مدیریت آموزشگاه)

منبع : کتاب شناخت و آگاهی کودکان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20