تاثیر اینترنت بر کودکان

اینترنت یکی از بحث هایی است که بر سر استفاده از آن در میان محققان و پژوهشگران حوزههای مختلف همواره تنازعات بسیاری درگرفته است چراکه برخی از آنها بر این باورند که فضای باز و آزادانه اینترنت و فضای مجازی برای سنین پایین و کودکان خطرناک است و برخی دیگر از آنها اعتقاد دارند که اینترنت نیز همچون بسیاری از مسائل دیگر، مزایا و معایب فراوانی دارد کهباید تنها با آگاهسازی افراد، آنها را از خطرات و تهدیداتش مصون دارند.استفاده کودکان از اینترنت مزایا و معایبی در پی خواهد داشت از جمله:
مزایای استفاده از اینترنت در کودکان:
1 . بسیاری از کودکان با استفاده از تبلت و موبایل و اتصال به اینترنت میتوانند حجم زیادی از اطلاعات جدید موجود در فضای مجازی دسترسی پیدا کنند که این امر میتواند آنها را از پرداخت پول برای خرید کتاب، فایل و سایر اطلاعات موردنیازشان بی نیاز کند.
2 . استفاده کودکان از اینترنت، امکان پیشرفت تحصیلی و ارتقای سطح علمی آنها هنگام دسترسی به فایلهای مدرسه،آموزشگاه و انجام تکالیف درسی را می دهد باعث می شود که کودکان ایده های جدیدی را طرح کنند.
3 . استفاده از اینترنت توسط کودکان، موجب خواهد شد اذیت و آزارهای آنها نسبت به والدین به میزان قابل توجهی کاهش یابد و وسیله سرگرم کننده مناسبی برای آنان باشد.
4 . از آنجا که زبان مورداستفاده در دستگاههای الکترونیکی و همچنین نتایج جستوجوی بیشتر اطلاعات، انگلیسی است،
استفاده مداوم از اینترنت باعث می شود سطح زبان انگلیسی بسیاری از کودکان به طور چشمگیری ارتقاء پیدا کند.
معایب استفاده کودکان از اینترنت:
1 . بسیاری از کارشناسان درباره خطرات و آسیب های استفاده کودکان و نوجوانان به والدین و مسئولان مربوطه هشدار می دهند چراکه آنها معتقدند اینترنت و فضای مجازی، محیط بسیار باز و آزادانه ای دارد و برای سنین پایین به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.
2 . یکی دیگر از دلایلی که موجب میشود معایب اینترنت پررنگ شود، استفاده بیش از حد کودکان و نوجوانان از اینترنت باعث اعتیاد کاربران به اینترنت می شود که این سلامت جسمی و روحی کودکان را به مخاطره می اندازند.
3 . کم تحرکی، مشکلات بینایی و خشکی چشم دو مورد از مهم ترین عوارض استفاده زیاد از اینترنت بر روی کودکان است که برروی وضعیت سلامت جسمانی کودکان تاثیرات شدیدی میگذارد و سلامت آنها را در بزرگسالی به شدت به خطر می اندازد.
4 . بسیاری از روانشناسان اعتقاد دارند که استفاده بیش از اندازه کودکان از اینترنت، موجب خواهد شد آنها نتوانند ارتباط سالم و درست با دیگران را به درستی یاد بگیرند و این امر آسیبهای جدی به روابط انسانی، عاطفی و اجتماعی آنها در آینده وارد خواهد کرد.

گردآورنده : سرکار خانم یوسف زاده ( مسئول فناوری )

تایید کننده : سرکارخانم تیموری (مدیریت آموزشگاه )

منبع : روانشناسی 20


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20