اجازه گرفتن زن از شوهر از دیدگاه اسلام چیست؟

اجازه گرفتن زن از شوهر یکی از تعهداتی است که زن هنگام ازدواج آن را قبول می کند و برعهده اوست. خانم های عزیز شاید سوال کنند چرا باید از همسرمان اجازه بگیریم؟ مگر نه اینکه زن و مرد باید حقوق برابری داشته باشند؟ چرا فقط زنان باید اجازه بگیرند؟ خوب اینکه مردان نیز در کارها از همسرشان صلاح و مشورت می خواهند بسیار عالیست. به طور کلی در ازدواج موفق اینگونه است. این موضوع باعث احترام متقابل زوجین خواهد شد. اما می دانید که زن از دیرباز جنس لطیف و شکستنی بوده و ممکن است خارج از چارچوب خانه خطرهایی او را تهدید کند.

از طرفی مسئولیت های خانه بر عهده مرد است و مرد حق دارد که از برنامه همسر و فرزندانش خبر داشته باشد. علاوه بر این ازدواج یعنی تعهد مرد و زن. زن و مرد ملزم هستند که تمام نیازهای یکدیگر را برطرف کنند. از طرفی یکی از وظایف زن، برطرف کردن نیازهای جنسی مردان است. همین نیاز مرد باعث می شود بیشتر مراقب همسرش باشد و او را از گزند خطرهای اجتماعی حفظ کند. به همین دلیل گفته می شود اجازه گرفتن زن از شوهر یکی از ملزومات ازدواج است زیرا معمولا زنان مورد تجاوز قرار می گیرند نه مردان. اگر فکر میکنید که هنوز با این صحبت ها قانع نشده اید بهتر است سری به مشاوره زناشویی بزنید.

اجازه گرفتن زن از شوهر از دیدگاه اسلام چیست؟
در اسلام درباره اجازه گرفتن زن از شوهر تاکید بسیار شده است. خصوصا اینکه احکام اسلامی، حامی زنان بوده و برای حفظ پاکدامنی زنان احکامی دارد که حدالامکان آن ها را از خطر ها حفظ می کند.

خداوند در قران می فرماید: “لهن مثل الذی علیهن بالمعروف”. یعنی برای زنان، همانند وظایفی که بر روی دوش آن هاست حقوق شایسته ای قرار داده شده است. خوب از این آیه متوجه می شویم که همانطور که وظایف مرد تامین نیازهای خانه است، زن هم موظف است از شوهرش اطاعت کند. زن موظف است که همه چیز را به شوهرش بگوید و مطیع او باشد.

در اسلام اجازه زن از شوهر در چه مواردی جایز است؟

اگر زن به طور رسمی به عقد مرد در آمده باشد در این امور باید از مرد اجازه بگیرد:

بیرون رفتن از خانه
دیدار با خانواده، دوستان و فامیل
مسائل مهم مربوط به زندگی ( اتفاقات و تصمیم های مهم در زندگی)
اجازه گرفتن در مسائلی که به فرزندان مربوط می شود.
تصرف در اموال یا پول دادن به دیگران ( در صورتیکه آن پول را مرد تامین کرده باشد)
اگر سوالی در این مورد دارید می توانید به مشاوره خانواده مراجعه کنید.

اجازه زن از شوهر هنگام خروج از منزل لازم است؟

قانونا اجازه زن از شوهر در زمانی که قصد خارج شدن از منزل را دارد ( مگر در موارد خاص) لازم است. یعنی خانم عزیز شما باید قبل از اینکه از خانه بیرون بروید همسرتان را در جریان بگذارید.اگر همسرتان بفهمد که بیرون رفتید و او مخالف بیرون رفتن شما باشد به راحتی می تواند از شما شکایت کند. مگر اینکه با خروج شما از منزل مشکلی نداشته باشد و این موضوع را از قبل حل کرده باشد. اصلا فارغ از مسائل قانونی، وقتی شما از شوهرتان اجازه می گیرید یعنی ” همسرم من به تو احترام می گذارم و تو برایم خیلی مهم هستی”.

گرد آورنده : سرکار خانم حسینی (مربی)

تایید کننده : سرکار خانم تیموری (مدیریت آموزشگاه)

منبع : سایت خانواده اسلامی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20