پیشگیری از رفتار نادرست

دزدي عملي است که در آن شخص مال دیگری را بدون اجازه و اطالع او ضمیمه مال خود میکند و خود را صاحب آن میداند. معموال زمانی دزدی در کودکان خودش را نشان میدهد که مفهوم مالکیت و من وتو در آنها به وجود آمده باشد. این مفهوم تقریبا در 4یا 5 سالگی پیدا میشود. کودکی که معنی و مفهوم مالکیت را درک نکرده و به حدود آن آگاه نیست و فرق مال خود و مال دیگران را نمیشناسد، اگر دست به مالی زند و آن را از آن خود کند، نباید این عمل او را به حساب دزدی گذاشت.
علل دزدی :
٭ نیازهای مادی

٭ علل عاطفی

٭ علل روانی

٭ نیازهای مادی

1 -تامین پول برای خرید اشیاء

2 -کودکان از مواد غذایی مورد عالقه

3 -نیاز به اسباب بازی و اشیاء پر زرق و برق

4 -انگیزه تملک در وجود کودکان محروم کردن

5 – گرسنگی و محرومیت از غذا و لباس و اسباب بازی

٭ علل عاطفی
1 -محرومیت از محبت و نوازش که موجب اضطراب است

2 -انتقام از والدین یا دیگران به هر علتی که باشد

3 – جبران احساس حسادت و نشان دادن خود

4 -تامین مادیات جهت مصرف برای دیگران

5 -خود نمایی

٭ علل روانی
1 -احساس تنهایی در کانون خانواده و رغبت به انجام عمل چشمگیر در این قالب

2 -صدمه زدن به دیگران برای خالی کردن عقده خود بر سر او

3 -رفع اضطراب روانی ناشی از اختالل روانی

4 -اشتیاق به داشتن اشیاء پر زرق و برق

عوامل تشدید کننده دزدی در کودکان :

1 -وسوسه ها

2 -معاشرتهای ناباب

3 -الگوهای غلط از مربیان

4 -عدم کنترل توسط بزرگترها

5 -تشویق نابجا برای بدست آوردن مادیات

6 -وسایل ارتباط جمعی و بعضی فیلمها که دزدی در آنها نشان داده میشود

موضع گیریهای ناروای والدین در برابر دزدی کودکان :

1 -تنبیه شدید

2 -ایجاد جار و جنجال

3 -موعظه های تکراری و بسیار

توصیه هایی برای درمان دزدی کودکان :

1-تقویت عزت نفس در فرزندان.

2 -اصلاح رفتارهای روانی آنها

3 -ایجاد محیط مساعد برای رشد و زندگی فرزندان.

4 -تامین فضای عاطفی و محبت نمودن به فرزندان و ایجاد روابط دوستانه با آنها.

5 -رفع نیازهای تعدیل شده مادی کودکان توسط والدین ولی نه به معنی اینکه هر اسباب بازی گران قیمت را برای کودکمان خریداری کنیم، توضیح و متقاعد کردن کودک برای خرید اسباب بازی مناسب با سنش.

نظارت بر رفتار کودک
براي بچه ها به خانه آوردن چيزهايي كه مال خودشان نيست، امري عادي به حساب ميآيد. وقتي دزدي كشف ميشود، اين نكته اهميت دارد كه از نصيحت كردن و نمايش اجرا كردن پرهيز كنيم.كودكي كه دزدي كرده است را ميتوان بدون اهانت به شخصيت او، به راه راست هدايت كرد. با لحني ماليم و محكم به او ميگوييم )اين تفنگ مال تو نيست. ببر به صاحبش پس بده( وقتي كودك آب نباتي را ميدزدد و
در جيبش مي گذارد، بهترين كار اين است كه احساساتي نشويم و با او كامال منطقي برخورد كنيم )اين آب نباتي كه در جيب تو هست، بايد بماند در اين مغازه اگر كودك داشتن آب نبات را انكار ميكند، ما اشاره ميكنيم و دوباره همان حرف را ميزند آب نباتي كه در اين جيب تو هست، مال اين مغازه است آن را بگذار سرجايش(، اگر او قبول نكرد، آب نبات را از جيبش در ميآوريم و در ضمن به او ميگوييم )اين آب نبات متعلق به اين مغازه است بايد اينجا بماند(.وقتي مطمئن هستيد كه كودكتان از الي كتاب شما پول دزديده است بهترين كاراين است كه از او سوال نكنيد و در باره اين كار به او چنين بگوييد )تو يكً اسكناس ازالي كتاب من برداشتي. لطفا آن را به من برگردان( وقتي پول پس گرفته ميشود، با لحني محكم به او بگوئيد )هر وقت كه پول الزم داري از من بخواه و آن وقت دربارهاش صحبت خواهيم كرد(. اگر كودك منكر عملش شد با او جر و بحث نميكنيم يا مصرانه از او نميخواهيم كه اعتراف كند. اگر كودك قبال پول راخرج كرده باشد بحث ما بايد بيشتر روي راههاي باز پرداخت و كارهاي سخت و طاقت فرسايي كه او بايد در عوض اينكارش انجام دهد، تمركز يابد، و يا از مقدار پولي كه به عنوان پول توجيبي به او ميدهیم، كاسته شود.اين نكته مهم است كه از دزد و دروغگو ناميدن كودك پرهيز كنيم يا سوالهايي از بچه ها نپرسيم كه آنها را مجبور به گفتن دروغ كند. خاطر نشان كردن اين كه از كودك انتظار داريد نياز پولياش را با شما در ميان بگذارد، مفيدتر خواهد بود
چگونه با كودكانيكه بر روي در و ديوار منزل نقاشي ميكنند رفتار كنيم؟
كودكان عالقه زيادي به نقاشي برروي در و ديوار خانه دارند چون هم به راحتي در دسترس است و هم فضايي باز و نامحدود برای نقاشی کردنشان است و از انجام این کار لذت میبرند و البته خیلی وقتها این مسئله باعث درد سر و تنش بین مادر و کودک میشود.
چگونه باید بااین مشکل برخورد کرد ؟
٭ هنگام انجام دادن نقاشی روی دیوار با صدای بلند و محکم و قاطع بگویید نه،نکن روی دیوار نباید نقاشی کنی و بعد جلو رفته دستش را گرفته و کمی بفشارید و در چشمانش خیره شده تا متوجه شود که از عملش عصبانی و ناراحت هستید.
٭ از آنجائیکه نقاشی برای کودک لذت بخش است و حتی منجر به رشد خالقیت وی میشود بنابر این سعی کنید مکانهایی از قبیل پارکینک، انباری، یا قسمتی از حیاط خانه را مشخص کنید تا کودک بتواند روی آنها نقاشی کند.
٭ یک تخته برای او تهیه و روی دیوار نصب کنید تا روی آن نقاشی کند و گاهی اوقات برای لذت بخش شدن این لحظه با او همراه شده و نقاشی کنید

گرد آورنده : سرکار خانم خرم نژاد ( مربی پیش2 )

تایید کننده : سرکار خانم تیموری ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : بیتوته


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20