بازی‌های مناسب سن کودکان

کودکان معمولاً بخشی از اوقات شبانه‌روز خود را صرف بازی می‌کنند و از طریق آن به حواس خود مهارت می‌بخشند و به میزان توانایی و نیز نقاط ضعف خود پی می‌برند. هدف آن‌ها از بازی کردن، تفریح و سرگرمی، وقت‌گذرانی و شناخت جهان است، در این مقاله قصد داریم شما را با بازی‌های مناسب سن کودکان آشنا کنیم، پس باما همراه باشد.

تعریف بازی

هر نوع فعالیتی که کودک از روی میل و رغبت و با اشتیاق انجام می‌دهد بازی نام دارد.

بازی‌ها چه تأثیراتی بر ابعاد مختلف رشد می‌گذارند؟

در ابتدا باید بدانیم ابعاد رشد کدامند:

۱- رشد جسمی- حرکتی

۲- رشد ذهنی- شناختی

۳- رشد عاطفی- روانی

۴- رشد اجتماعی- اخلاقی

۵- رشد کلام و گفتار

۶- رشد خلاقیت، ابراز وجود و بیان و درک زیبایی‌ها

کودکی میانه

مرحله تفکّر پیش عملیاتی بازی‌های مناسب سن کودکان نخست

کودک خردسال به اسباب‌بازی نیاز دارد که حواس پنج‌گانه او را تحریک کند. اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودک زیر یک سال، آن‌هایی هستند که رنگ‌ها، حالات مختلف سطح (نرمی یا زبری و…) مواد و شکل‌های جالب و متنوع را به کودک بنمایانند.اسباب‌بازی‌هایی که صدا دارند، مثل جغجغه به کودکان احساس تسلط و کنترل می‌دهد و رشد مهارت‌های دستی و هماهنگی او را سرعت می‌بخشند. كودكان‌ نوپا از هرم‌های‌ اسباب‌بازی‌ و الگوهایی‌ كه‌سر هم‌می‌شوند، ازجمله‌اسباب‌بازی‌های‌ داخل‌حمام‌و پازل‌های‌ چوبی‌ كه‌بر روی‌ یك‌ صفحه‌چیده‌ می‌شوند، بسیار لذت‌می‌برند.كودكان‌ در دوسالگی‌ مهارت‌چرخش‌مچ‌دست‌را كسب‌می‌كنند و اسباب‌بازی‌هایی‌ كه‌درپوش‌پیچی‌ دارند و مکعب‌هایی‌ كه‌داخل‌هم‌چفت‌، می‌شوند برای‌ آنان‌مناسب‌است‌.در طول مرحله پیش عملیاتی (۲ تا ۶ سالگی) کودک سیری تکاملی را می‌پیماید و از فردی اساساً به شیوه حسی-حرکتی عمل می‌کند و (تفکّرش) بر اعمالش استوار است، به کسی تبدیل می‌شود که به‌طور فزاینده به شیوه‌ای مفهومی و باز نمایانه عمل می‌کند. بین سنین ۲ تا ۶ سالگی، ویژگی تفکّر کودک، بروز توانایی‌های جدید است.

بازی نمادین

یک‌شکلی از بازنمایی نمادین که کودک پیش عملیاتی به آن می‌پردازد، بازی نمادین است. ممکن است کودکی را ببینید که با یک جعبه چوبی، ماشین بازی می‌کند و تمام مشخصات یک اتومبیل را به آن نسبت می‌دهد. این، یک بازی نمادین است. یک بازی وانمود سازی، نوعی از فعالیت است که در دوره‌ی حسی-حرکتی دیده نمی‌شود.ماهیت بازی نمادین، تقلیدی بودن آن است، اما شکلی از ابراز خود نیز هست، با این تفاوت که مخاطب این ابراز، تنها خود کودک است. بدین ترتیب، در اینجا هیچ قصدی برای برقراری ارتباط با دیگران دیده نمی‌شود.آیا فکر می‌کنید کودک شما بازی نمادین مناسب سن خود را انحام نمی‌دهد؟ می‌توانید با دریافت وقت مشاوره روانشناسی این مسئله را با ما درمیان بگذارید.

نقاشی

استفاده‌ی کودک در ابتدای دوره پیش عملیاتی از گچ‌رنگی، مداد و قلم‌مو ابتدا جز کشیدن چند خط درهم‌وبرهم نتیجه‌ای در برندارد. کودک در ابتدای کار، هیچ مفهومی از نقاشی کردن (بازنمایی) ندارد، هرچند که گاهی اوقات در طول این خط‌خطی‌ها، اَشکالی پدید می‌آیند.در طول مرحله‌ی پیش عملیاتی، کودکان به‌طور فزاینده‌ای سعی می‌کنند تا چیزهایی را از طریق نقاشی‌هایشان به نمایش بگذارند و به‌تدریج تلاش‌های کودکان هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود.

بازی‌های مناسب سن کودکان میانه

چند نمونه از بازی‌های مناسب سن کودکان (۲ تا ۶ سالگی)

۱- خاک‌بازی

۲- انواع پازل، لگو و سازه‌ها

۳- خمیربازی

۴- توپ‌بازی

۵- داستان سازی برای تصاویر

۶- تقلید راه رفتن حیوانات

۷- بازی با کارت‌های بازی

۸- نقطه‌بازی

۹- کامل کردن نقاشی‌های نیمه تکمیل

گردآورنده: سرکار خانم خواجه انوری ( مربی پیش 2 )

تایید کننده: سرکار خانم تیموری ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : نی نی بان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20