بررسی نقش بازیهای رایانه ایی در بازنمایی هویت اسلامی ایرانی کودکان پیش دبستانی

بازی های رایانه ای در فضای خاص و متناسب با الگوهای فرهنگی هر کشور تولید شده و با هدف اشاعه ی آن فرهنگ پیش می رود و مخاطبان با گذر زمان فرهنگ کشورهای سازنده را شناخته و با آن هماهنگ و همسو می شوند بنابراین فضای موجود در بازی های رایانه ای می تواند بر سبک زندگی مخاطب اثر کرده و آن را دچار تغییر و تحول نماید. بر همین اساس در این تحقیق به بررسی نقش بازی های رایانه ای در بازنمایی هویت اسلامی- ایرانی کودکان پیش دبستانی پرداخته ایم و مخاطب این بازی ها نوآموزان پیش از دبستان هستند که شخصیت آنها با توجه به عوامل محیطی و بیرونی در حال شکل گیری است. هدف اصلی تحقیق معرفی الگوهای دینی- مذهبی و بناهای تاریخی و آداب و رسوم ایرانی- اسلامی در بازی های رایانه ای است که موجب شکل گیری هویت ایرانی- اسلامی در کودکان می شود. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از روش کتابخانه ای است با انجام این پژوهش، به این نتیجه رسیدیم که هرچه روند توجه به استفاده از اصول فرهنگ ایرانی – اسلامی در بازی های رایانه ای از سنین کودکی بیشتر باشد این اصل در ذهن و روح کودک قرار میگیرد و با آن رشد تعالی میابد و در آینده با جوانانی متعهد تر به کشور و عقاید مذهبی روبرو خواهیم بود.

امروزه در فـنون ارتـباطی و اطلاعات، انقلاب شگرفی به وجود آمده است. فن آوری ها و رسانه های جدید علاوه بر تـأثیر بـر ذوق و سلیقه و نیاز ارتباطی کودکان، گذران اوقات فراغت آن ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. دو فرآیند رسانه ای شدن و خانگی شدن، توصیف کننده گذران بخش زیادی از اوقات فراغت کودکان در جوامع مدرن است. در نتیجه، کودکان فراغت خـود را بـیش از پیش در خلوت سپری می کنند و برای سرگرم شدن به طور فزاینده ای به رسانه های جدید متکی هستند. بازی های رایانه ای یکی از پرمخاطب ترین و جذاب ترین رسانه ها در بین کودکان پیش از دبستان می باشد، به طوری که این بازی ها، از اجـزای شـکل گیری هویت آن ها شده است. بازی های رایانه ای به علت ماهیت تعاملی خود، نـیروی جـاذبه ای مـسحور کننده دارند. هویت از نگاه متفکران مختلف درحوزه های روان شناسی، تعاریف متعددی دارد و اندشمندان با رویکردهای مختلف به این مفهوم پرداخته اند. بازی های رایانه ای امروزه علاوه بر تـأثیر بـر ذوق و سلیقه و نیاز ارتباطی کودکان، گذران اوقات فراغت آن ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در این مقاله بر اساس سوال اصلی تحقیق مبنی بر اینکه آیا بازی های رایانه ای بر هویت کودکان ایرانی اسلامی تاثیر دارد یا خیر؟ با بهره گیری از نظریات استورات هال، گیدنز و کاستلز به صورت کتابخانه ای و گردآوری فیش از مقالات مرتبط به بررسی نظری موضوع پرداخته شده است. بازی های رایانه ای به عنوان متغییر مستقل و هویت کودکان پیش از دبستان به عنوان متغییر وابسته تعریف شده است. عوامل تاریخی، کلامی و ارزشی به عنوان شاخص های مهم در هویت کودکان در نظر گرفته شده است.

کلمات کلیدی :

هویت اسلامی ایرانی ، ابعاد رفتاری کودکان، بازی های رایانه ای ، پیش دبستانی. هویت، سازوکاری است که به صورت شکلی از آگاهی متبلور می شود و در جامعه، نوعی انسجام و همبستگی ایجاد می کند.

هویت ملی:

مجموعه ای از گرایش های مثبت نسبت به عوامل و عناصر و الگوهای هویت بخش و یکپارچه کننده در سطح یک کشور، به عنوان یک واحد سیاسی است.)در ابعاد رفتاری کودکان، توجه به اهمیت بازی در رشد همه جانبه ی کودک و تاثیر گذاری آن روی جنبه های مختلف جسمی، روانی و اجتماعی، والدین و تمام افرادی که با کودک و نوجوان سرو کار دارند را وا می دارد تا در تهیه ی و تدارک شرایط مناسب برای بازی کودکان تالش گسترده ای داشته باشند با توجه به اینکه بیشترین تاثیر پذیری کودکان از محیط دوران کودکی است و این دوره به شکل دهی شخصیت آینده ی کودک نقش بنیادی دارد .بازیهای رایانهای به علت خاصیت تعاملی اهمیت فراوان دارند. هر بازی رایانهای در فضای خاص فرهنگی و اجتماعی تولید میشود و حاصل رمزهایی است که مخاطب برای تعامل با آن آرامآرام، فرهنگ حاکم بر کشور سازنده را میشناسد و با آن تعامل پیدا میکند تا بازی را پیش ببرد. از این رو، فضای موجود در بازیهای رایانهای غربی، میتواند محیط مناسبی برای تغییر سبک زندگی یا همان نظام ادراکات و رفتارهای خاص و روابط ویژه باشد و فضایی مناسب برای انتقال رفتارهای فرهنگی و کنش و واکنشهایی که سبک زندگی خاصی رابه نمایش میگذارند

تایید کننده : سرکار خانم تیموری (مدیریت آموزشگاه)

گردآورنده : سرکار خانمنوری فر  (مربی )

منبع :سایت پژوهش های کامپیوتری


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20