اشتباهات متداول در تغذیه کودکان

بچه‌ها به رژیم غذایی متعادل نیاز دارند تا خوب رشد کنند؛ اما پدر و مادرها ممکن است به راحتی دچار اشتباهاتی در تغذیه‌ی کودک خود شوند که خیلی زود تبدیل به عادت‌های بدی برای بچه‌ها خواهد شد.

طی شش ماه اول زندگی انسان، نوزاد باید تنها با شیر مادر تغذیه شود. چون شیر مادر دارای مواد مغذی ضروری برای کودک است و موجب تقویت و رشد و تکامل سیستم گوارش و ایمنی او می‌شود.
بعد از این دوره، باید آرام آرام شروع به وارد کردن سایر غذاها به رژیم غذایی کودک کنید؛ اما روشی که برای این کار در پیش می‌گیرید، ذائقه‌ی کودک در آینده و عادات غذایی‌اش را شکل خواهد داد.

یادتان باشد که شما الگوی فرزندتان هستید و او سعی می‌کند هر چیزی را از شما تقلید کند، چه می‌خورید، چه زمانی می‌خورید، چگونه می‌خورید و خیلی چیزهای دیگر.
بیشتر بزرگسالان دچار شتاب زدگی در زندگی روزمره‌ی خود هستند؛ اما باید یادتان باشد که شتاب و عجله‌ی شما نباید به هیچ عنوان مداخله‌ای در ایجاد عادات غذایی سالم خانوادگی‌تان داشته باشد.

این، اساس یک سبک زندگی سالم برای شما و مخصوصاً برای فرزندانتان است.

صبحانه‌ی کامل به کودک نمی‌دهید

حتماً می‌دانید که صبحانه، مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روز است چون بدن را برای شروع یک روز پُر انرژی آماده می‌کند. بنابراین کودکان باید قبل از رفتن به مدرسه یک صبحانه‌ی کامل و مغذی بخورند.

متأسفانه سبک زندگی شتاب‌زده‌ی شما می‌تواند باعث شود صبحانه را دست‌کم بگیرید و آن‌طور که لازم است برایش تدارک نبینید.

از سبزیجات و میوه‌های متنوع در رژیم غذایی کودک استفاده کنید و با کمک گرفتن از ترفندهای جذاب و کمی ابتکار، کودک را تشویق به خوردن این غذاهای سالم نمایید.

بسیاری از والدین به کودک خود فقط آبمیوه یا غلات شیرین شده جهت صبحانه می‌دهند. این شیوه‌ی غلط، تأثیر بسیار بزرگی بر عملکرد آموزشی و قدرت یادگیری فرزندتان و البته دندان‌هایش دارد.
صبحانه ی بچه ها باید آن‌قدر کامل باشد که نیاز زیادشان به انرژی را تأمین نماید. صبحانه باید حاوی فیبر، چربی، پروتئین و کربوهیدرات باشد. می‌توانید از غلات طبیعی(غیرصنعتی با قند زیاد)، تخم مرغ، کره بادام زمینی، گردو و پنیر و تکه‌ای میوه استفاده کنید.

یک صبحانه‌ی عالی، تمرکز و حافظه‌ی کودک را افزایش می‌دهد و توانایی یادگیری‌اش را بالا می‌برد و ضمناً از چاقی او نیز جلوگیری می‌کند.

برنامه‌ی منظم غذایی ندارید

برای هر کاری برنامه داشتن، عادت سالمی است و نظم را به بچه‌ها یاد می‌دهد. شما به عنوان پدر و مادر باید به فرزندانتان یاد دهید چگونه از پس کارهای روزانه‌ی خود برآیند، مسئولیت‌پذیر باشند و عادت غذایی سالم را دنبال کنند. داشتن برنامه‌ی غذایی، اشتها و گوارش کودکتان را تعدیل می‌کند و او یاد می‌گیرد به نظم و قاعده اهمیت بدهد.

ضمناً وقتی همه‌ی اعضای خانواده بدانند که باید رأس ساعت مقرری برای صرف غذا خانه باشند، زمان غذا خوردن تبدیل به فرصتی بی‌نظیر برای دور هم بودن همه‌ی اعضای خانواده خواهد شد و کودکتان نیز این را فرا خواهد گرفت.
بچه‌ها باید پنج وعده در روز غذا بخورند که شامل سه وعده‌ی اصلی و دو میان وعده می‌شود. این شیوه کمکشان می‌کند مواد مغذی را بهتر جذب کنند و دچار اضافه وزن نشوند.

تهیه کننده : طاهره عزت طلب(مراقب سلامت)

تایید کننده:نجمه تیموری(مدریت)

article.tebyan.net


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20